Ontkoppelaars met servoaandrijving

Om in Altenstein ook treinen te kunnen laten omlopen waarvan de loks geen automatische koppeling hebben, zijn in de rails ontkoppelaars aangebracht.

Gekozen is om zelf iets te knutselen met een servo en een stukje printplaat. De Roco ontkoppelingsrails is door zijn lengte lastiger in te passen, heeft een lelijke bovengrondse aandrijving en de magneetspoel maakt veel lawaai.

Het blijkt dat de gebruikte servohouder voor ondergrondse wisselaandrijving ook goed voor de ontkoppelaar kan worden gebruikt. Door de servo andersom in de houder te monteren en de servoarm een kwartslag te draaien is een op- en neergaande beweging te maken tbv de ontkoppelingsplaat boven de bielzen. Die ontkoppelingsplaat past met 7 x 25 mm tussen de nep-bevestigingsbouten van de rails en is gezaagd uit printplaat. Het was namelijk de bedoeling om die op de servodraad (0,8mm verenstaal) te solderen, een lekker stevige verbinding. Door de gekozen montagevolgorde is dat echter niet mogelijk gebleken en is hij geplakt met secondenlijm. Volgorde:

  • Servo in houder plaatsen;
  • Gaatje in servohouder voldoende ruim maken voor het versenstaal;
  • Stukje van ca 10cm verenstaal buigen aan een einde en na prikken door de servohouder monteren in het middelste gaatje van de servoarm. Arm plaatsen op de servo;
  • Stukje messingbuis tbv doorvoer van het verenstaal (b.v. 2,5mm) plaatsen waar de ontkoppelaar moet komen tussen twee bielzen. Mag niet onder de plaat en boven de bielzen uitsteken, anders buisje inkorten;
  • Stukje printplaat van 7x25mm zagen en randen rond en aan de bovenzijde de smalle kanten schuin afvijlen. In het midden een gat voor het verenstaal (stelstang) boren. Hierin moet de draad precies passen voor de stevigheid;
  • Van onderen de stelstang door het buisje steken en de servohouder losjes vastschroeven;
  • Servo op 90 graden instellen met arm iets boven horizontaal, stelstang boven de rails aftekenen op de hoogte die de ontkoppelingsplaat moet kunnen krijgen, ca. 5 mm boven de bielzen. Gebruik een wagon met koppeling om de juiste hoogte te bepalen;
  • Knip het verenstaal af en monteer en ontkoppelingsplaat erop. Vastplakken met secondenlijm;
  • Instellen van de standen van de servo en klaar!

Op bovenste foto is te zien dat de ontkoppelingsplaat links iets draait bij het omhoog komen, maar daar merk je in de praktijk niets van, zoals uit dit filmpje blijkt. Nu nog verven, dan vallen ze niet meer op.

Hier ook nog een videootje van het geheel automatisch omlopen van een lok.